Eindelijk, het is weer zover. Op een niet-te-doen uur begint onze vakantie naar Cyprus. De wekker gaat om 2 uur ‘s nachts en in plaats van echt op tijd naar bed zoals gepland doen we pas 3 uur daarvoor het licht uit. Een nacht zoals we gelukkig al een tijd niet meer gewend zijn, en zelfs met ons vooruitzicht kost het me wat moeite om op te staan. Jack heeft daar totaal geen last van; zodra ik de vakantie noemt staat ie springend in z’n bed en is hij klaar om te gaan.

Heerlijk om zo dicht bij Schiphol te wonen: voor je huis in de bus stappen en 25 minuten later bij Schiphol er weer uit. Daar jezelf 1,5 uur vermaken (wat wel lastig is want op dit belachelijke tijdstip is zo goed als alles nog gesloten) en dan hup het vliegtuig in. Wanneer je met kleine kinderen reist mag je vaak als eerste het vliegtuig in, maar wij hebben nu expres gewacht totdat het grootste gedeelte van de mensen aan boord waren en dat was eigenlijk veel fijner; toen wij goed en wel op onze plek zaten vertrokken we al.

Mind your step

Na een paar filmpjes van buurman en buurman lag meneer heerlijk te slapen op z’n bedbox en ook nadat ie wakker werd is ie geen moment lastig geweest, wat een topper!! Eenmaal aangekomen hadden we binnen no time onze bagage, onze koffers en Jack’s eerste bult te pakken, je kan hem maar vast hebben zullen we maar zeggen. Vanaf het vliegveld was het een klein half uurtje naar ons appartement. Wij deden er iets langer over omdat de appartementen over het dorpje Tochni verspreid waren, en het vinden van de receptie dus wat lastig bleek. Oja, en omdat wij eigenwijze mensen niet netjes de meegeleverde routebeschrijving volgden maar zonodig Google maps aan moesten zetten, zonder een specifiek adres aan te geven. Enfin, ietsjes later kwamen we waar we zijn moesten. Na onze gegevens ingevuld te hebben moesten we de beste man met de auto volgen. Een paar minuten later de auto geparkeerd en aan de klim naar ons huisje begonnen.. Allememaggies!! Wij denken dat het zo ongeveer ter hoogte van een 6de verdieping ligt, en dat stuk klauteren wij dus iedere keer met trappen en schuin lopende stukken omhoog.. Het lopen naar de receptie/restaurant/zwembad is terug naar beneden, en dan op dezelfde manier naar een hoogte van ongeveer 8 verdiepingen, tot zover de luie vakantie. Bij aankomst bleken een paar lampen niet te werken, hing er 1 lamp compleet van de wand af en was er geen matras in het bedje van Jack (een Bali deja vuutje zullen we maar zeggen). Geen goed begin. Na ook hier een discussie te hebben gehad over of een opgevouwen deken wel of niet kan fungeren als een matras werd alles echter snel in orde gemaakt en konden we genieten van de charme van het huisje en het omliggende dorpje, wat is het hier mooi!

Balkon met uitzicht, en wat voor één

Uitzicht vanaf het balkon

Na wat boodschappen ingeslagen te hebben Jack even op bed gelegd en daarna het zwembad opgezocht. Het weer was niet super en het water koud, maar we deden net of we het niet merkten en vierden dat onze vakantie nu echt was begonnen! ‘s Avonds bij 1 van de 2 taveernes in het dorp gegeten en daarna alledrie zo goed als tegelijk naar bed.

Na een goede nacht tijdens het ontbijt maar eens bedenken wat we zouden gaan doen vandaag. Zoals verwacht na een dag als gisteren was Jack niet echt in z’n hum dus de bedoeling was om het rustig aan te doen.  We begonnen bij de ‘Golden donkey farm’, een soort openbare boerderij met een stuk of wat ezels en een stuk of wat meer kippen. Wij vonden de 1500 jaar oude olijfboom het indrukwekkendst, Jack de speeltuin. Na een klein half uur hadden we het wel gezien en het beginnen van een stortbui was voor ons het moment om in de auto te stappen op zoek naar iets te eten en daarna naar huis te gaan voor een tukkie. Een prima rustig begin!

Ezeltje

In de middag zijn we op aanraden van de recensies op Tripadvisor naar de boulevard van Limassol gereden. Niks aan gelogen; leuke boulevard met eettentjes, een mooie haven en hier en daar een speeltuin, helemaal goed. Eenmaal terug in Tochni bij ons ‘eigen restaurant’ gegeten, vrienden gemaakt met de bediening (altijd handig) en lekker een drankje gedaan.

Kortom, de vakantie is echt begonnen!