En dan nu: Moederdag! Jack sleepte al bijna 4 weken zijn op school geknutselde cadeau mee en had dan ook al meerdere keren gevraagd of het nou eindelijk al zover was.

Moederdag kus!

Doordat we deze vakantie collectief hebben besloten dat olifanten toch wel echt de allerleukste, mooiste en meest fantastische (land) dieren zijn, heb ik een olifanten tas en een olifanten sarong/kleed gekregen. Helemaal gelukkig, nu maar hopen dat het in Nederland snel picknickweer is! De rest van de dag was aan mij om in te vullen, dus we zijn weer begonnen met een lekker ontbijtje ergens aan de overkant, en daarna zijn we lekker het zwembad ingedoken. De lunch hebben we weer op de Wang Lang market bij elkaar gesprokkeld en na een rustige middag zijn we onderweg gegaan naar een restaurant wat ik al een paar keer voorbij had zien komen in de Facebook groepen, genaamd The Fat Cow. Klein restaurantje waar je zo voorbij loopt met speciaalbieren en steaks. In ieder geval, dat laatste doet de naam vermoeden, maar was naar onze mening een beetje karig. Maar 7 gerechten met koe en de enige steak die ze hadden was een fillet steak… Dat was even een tegenvaller. De biertjes en de rest van de kaart maakten het voor het grootste gedeelte goed gelukkig, waardoor we nog steeds een prima avond hebben gehad.

Bier en bitterballen in hartje Bangkok

Voor de volgende ochtend moest de wekker weer eens gezet worden. We gingen met ‘The Other Side of Bangkok’ een fietstour door Bangkok doen. Dit hebben we op Bali 1,5 jaar geleden ook gedaan. Heel zwaar, maar vooral verschrikkelijk tof om te doen. Daarom de keuze om dat hier weer te doen. De temperatuur hier verschilde niet veel met toen, dus wij bereidden ons alvast op het ergste voor. We werden opgehaald met een tuktuk, een echte, en met een kwartiertje waren we bij het ‘kantoor’ van the other side. Nette fietsen, goede kinderstoel, aardige gids en maar 1 andere persoon die mee ging met de tour. Lekker! Het eerste stuk zou zwaar zijn werd er gezegd, want dat was een half uur fietsen maar daarna zouden er kortere tijden tussen de stops zitten. Ok, misschien leek dit toch niet op de tocht die we in Ubud hebben gedaan. Er werd op laag tempo gefietst, er werd regelmatig gestopt en het was vlak. Daarbij was het bewolkt wat het een stuk aangenamer maakt. Veel minder zwaar dan de vorige keer dus, maar echt weer zo leuk om te doen.

Nieuwe vriend gevonden tijdens de fietstocht

De tour liep dwars door de wijken waar je normaal als toerist niet komt. Smalle straatjes langs huizen van de gemiddelde (lees minder bedeelde) Thai. Onze eerste stop was bij een koffietentje, met echte Thaise koffie en thee. Lag langs de spoorlijn waar ook de markt aan/op ligt die iedere keer als de trein langs komt van alles in moet klappen en weg moet halen, ken je vast wel van filmpjes of foto’s. De markt zelf niet gezien, maar de bijbehorende trein dus wel.

Wachten tot de trein voorbij rijdt

Verder zijn we nog gestopt bij een tempel, een markt, een markt speciaal voor Buddha amuletten, en als laatste stop bij een restaurant en art house aan een khlong (klein kanaal).

Zelfs na 4 weken hier went dit niet

Of dit

Hier mochten we eerst de vissen in de khlong gaan voeren. We waren het water al een paar keer gepasseerd en dan kon je goed zien dat het vol vis zat. Niet omdat het water zo helder was, maar doordat je ze overal iets boven zag komen. Toen we ze echter gingen voeren bleek pas hoe vol het water er mee zat, ongelooflijk! Zodra er iets in het water werd gegooid kwamen er binnen een paar seconden zodanig veel vissen naar boven, dat er meerdere volledig uit het water werden getild, bizar!

Echt héél veel vissen

Nadat de vissen waren gevoerd waren wij aan de beurt. Lekker aan de Thaise lunch. We werden na het eten opgehaald door een longtailboot waar ook de fietsen op werden geladen voor een tochtje van 20 minuten over de khlongs. Ook hier weer onze ogen uitgekeken, want vanaf het water zie je weer hele nieuwe dingen. Hierna nog 5 minuten fietsen en toen was het alweer voorbij. Wat een topochtend!

’s Middags zijn we nog naar de Wat Arun geweest, 1 van de bekendste tempels van Bangkok. Eigenlijk hadden we besloten wel een beetje klaar te zijn met de tempels, maar toen we hier vanochtend langs fietsten besloten om toch nog maar even te gaan kijken. Gelukkig maar, want wat een mooie tempel is dat! Ik denk dat Nick wel 300 foto’s in een half uur heeft gemaakt. Eenmaal rondje tempel beseften we dat deze ook aan de Menang rivier lag, en dat we dus best wel eens met de boot terug zouden kunnen. Klopte inderdaad, er was een pier aanwezig. En waar we er op de heenweg ruim een half uur over hebben gedaan want het verkeer in Bangkok rijdt over het algemeen nou niet echt door, waren we terug in ons hotel binnen 10 minuten en een 10de van de prijs. Tsja, wat zal ik zeggen, het brein heeft ook vakantie.

Wat Arun, je kon hier foto’s blijven maken zo mooi was het

Na weer heerlijk te hebben gegeten op het aan de rivier grenzende terras van ons hotel was het helaas alweer tijd om onze spullen in te gaan pakken. Niet om verder te reizen dit keer, maar om terug te gaan naar Nederland. Het klonk zo lang maar ook 4 weken vliegen voorbij kan ik je vertellen. En wat een toffe 4 weken hebben wij gehad. Nog even zwemmen, en dan op tijd naar bed. Morgen wordt een laaaaaaange reisdag!

Ook in het hotel wordt aan Jack iedere dag gevraagd of hij de vissen wil voeren.

Na ons laatste ontbijt in Thailand stappen we met lichte tegenzin in de taxi naar het vliegveld. Het is echt alweer bijna voorbij. Sterker nog, ik moet morgen werken…! Na een uur komen we aan op Suvarnabhumi, mooi op tijd voor onze vlucht. We doen een poging om onze Bath’s op te maken, wat iets beter gaat dan bedacht dus hebben we ineens toch nog onze creditcard nodig. Nu maar hopen dat die koekjes van € 10,- de moeite waard zijn laten we maar zeggen. Jack kon op het vliegveld nog even volop genieten van alle aandacht en de daarbij behorende gratis snoepjes, koekjes en andere dingen waarmee de Thai zijn aandacht probeerden te krijgen. Na ons vermaakt te hebben door rondjes te rennen over het vliegveld was het tijd om te boarden. Na niet al te lang gingen we de lucht in en was Jack weer dolblij met zijn onbeperkte schermtijd voor de rest van de dag.

Het fijne van KLM vinden wij toch wel de goede verzorging. Maaltijden, snacks en drinken te over! Zelfs al komen ze er niet mee langs, het is geen probleem als je zelf nog wat komt halen. Tel daar het grote aanbod aan films bij op en je begrijpt waarom wij indien mogelijk toch altijd weer voor KLM kiezen. We worden jammer genoeg alleen nog niet gesponsord door ze, maar wie weet, na nog meer credits aan hun adres 😉 Wel een beetje jammer was dat Jack net even te laat heeft gemeld dat ie naar de wc moest. Geen drama want droge kleren gewoon aanwezig, maar toch jammer. Vond ook de meneer die op de stoel achter Jack zat, want die had natte schoenen, oeps! Gelukkig werd hij niet boos, maar nam graag het pakket vochtige doekjes van ons aan.

Na een verder vlekkeloze vlucht werd voordat we het wisten de landing alweer ingezet en stonden we weer met beide benen op Nederlandse bodem. Lekker om weer thuis te zijn, maar wat hebben we ook onwijs genoten van onze 4 weken samen in het prachtige Thailand.

Het fijnste aan thuis komen