Bij aankomst op het eiland stond al iemand van het hotel ons en andere nieuwe gasten op te wachten. De tassen en een deel van de mensen (waaronder Nick) werden in de bak van een pick-up geladen, Jack en ik mochten op de achterbank. Wat een mooie uitzichten alleen al op weg naar het hotel. De ferry kwam aan bij het centrum van het eiland, ons hotel ligt precies aan de andere kant. Qua vierkante kilometers is het eiland niet zo groot, maar het is onmogelijk om alles te voet of met een fiets te doen door de bergen en gevaarlijke wegen. Waar de meeste mensen hier een scooter huren (nouja, zo zien ze er uit maar het zijn allemaal motoren) zien wij dat met Jack niet zo zitten. Wij zijn dus voor de tijd dat wij hier zijn aangewezen op de taxi’s. Omdat wij niet de enige zijn die hier van afhankelijk zijn, zijn de prijzen hoog en staan ze vast. Het is niet anders, moeten we maar een keertje extra op straat eten. Onze kamer is nog niet klaar wanneer wij aankomen, dus duiken we het zwembad maar in. Waar kan dat lekker zijn zeg, bijvoorbeeld als je net 24 uur gestrest hebt gereisd. Al voelt het voor ons als 3 uur in de nacht, het is pas 10 uur ’s ochtends, dus het kan nog even duren voor we wel de kamer op mogen. Blijven zwemmen dan maar, en als we het echt niet meer houden aan de lunch beginnen (11 uur) in de hoop dat we daarna een bed op kunnen zoeken allemaal. En ja hoor, dat kan gelukkig. Het is een klim van ongeveer 7 verdiepingen, dus we komen bezweet en kapot boven, maar alle mensen, wat een uitzicht!

Boomhut with a view

We hebben een heuse soort van boomhut voor de komende 5 nachten geboekt en dat was een hele goede keuze! Het zit hier ook nog eens vol met ‘wildlife’, wat het nog veel leuker maakt; vleermuizen in hoekjes van het dak, gigantische gekko’s en ’s ochtends rennen en springen tientallen eekhoorns op, over en langs het balkon. Ook zit er in de badkamer een heel groot raam waardoor je onder de douche of tijdens andere badkamerse bezigheden ook van al dat moois kan genieten. Wij zijn dus blij. Echt supertof allemaal, maar nu moeten we eerst eens even een tukkie gaan doen. En potverdikkie wat was die lekker! Maar om er voor te zorgen dat we er vanavond ook nog van zouden kunnen genieten ook weer op tijd afgekapt. Nouja, voor mij, Nick en Jack waren uit zichzelf alweer wakker geworden. Op naar het strand, er moet gesnorkeld worden. Het te water gaan viel een beetje tegen, maar dat was puur omdat het al meteen vol lag met koraal. Snorkel technisch gezien is dat natuurlijk een pluspunt, maar ook alleen daarvoor. Nick z’n knie heeft het helaas niet van het koraal gewonnen. Voor Jack was het 4 maanden geleden dus hij dacht eerst nog even dat het eng was. Met letterlijk een klein zetje in de goede richting (jep, tegen zijn achterhoofd richting het water zodat z’n masker onder water ging) was dat echter verholpen, want het was alsof je een aquarium in was gelopen. Er werd weer van alles door de snorkel geroepen, meneer was enthousiast en heeft het denk ik wel een kwartier volgehouden. En geloof me, dat is lang voor 1 activiteit. Na weer met pijn en moeite op de kant te zijn gekomen, ben ik zelf nog even terug gegaan. Blij dat ik dat deed want binnen zeer korte tijd kwam in een blacktip reef shark(je) tegen! Super cool! Even een rondje gedaan en de terugweg dezelfde route genomen. En verdomd daar was ie weer. In een poging om hem op de foto te krijgen door achter hem aan te zwemmen heb ik mezelf alleen óók open gehaald aan het koraal, 2-0 voor het koraal. Snelle verzorging van de wond bij de duikshop en daarna weer door naar het zwembad. Na hier nog even gespeeld te hebben onszelf klaar gemaakt om wat te eten. We zijn er vandaag nog niet aan toe om naar het centrum te gaan, maar vinden een leuk tentje op het strand, vlak bij ons hotel. Jack kan lekker in het zand spelen terwijl wij met een biertje van de kleuren in de lucht tijdens de zonsondergang genieten. De daadwerkelijke ondergang kun je vanaf de andere kant van het eiland zien, maar zelfs hier is het al mooi. Na het eten hebben we Jack snel op bed gelegd, en zijn we zelf na nog een biertje op ons balkon ook lekker naar bed gegaan, wat een dag(en).

Geen woorden nodig…

Zo, na een goede nacht zijn we nu echt klaar om met volle teugen van het mooie Koh Tao te genieten. Op www.tipsthailand.nl kwamen we Coconut Monkey tegen als goede ontbijt tent, dus een taxi gebeld en ons naar de andere kant laten brengen. Jack mocht eindelijk ook achter in de pick up, en naast dat het een beetje spannend was, was het toch vooral ook wel heel leuk. Na een ritje van nog geen 10 minuten werden we afgezet, en konden we op zoek. Nu is het op zich allemaal niet zo lastig, maar door de smalle ingang tussen 2 andere panden waren we er in eerste instantie toch voorbij gelopen. Klein stukje maar, dat gelukkig wel. Wat een leuk plekje aan het strand! Jack kon dus weer lekker spelen terwijl wij rustig wakker konden worden. Allemaal lekkere ontbijtjes, sapjes en smoothies om uit te kiezen. Ik had zomaar het idee dat dit niet de laatste keer was dat we hier zouden zijn. Er meteen ernaast zat een duikschool, wat niet geheel toevallig bleek te zijn aangezien het van dezelfde eigenaren was. Daar hebben we geïnformeerd over de mogelijkheden qua duiken, en ons maar meteen opgegeven om mee te gaan. Ik morgen, Nick de dag erna. Yes, daar hebben we nou eens ff lekker zin in. Wel vreemd om zonder elkaar te duiken omdat we altijd, in Nederland en op Curaçao elkaars buddy zijn. Maar ja, hoe graag die het ook wil, Jack is echt nog veel te klein om mee te gaan, of om alleen thuis te blijven. Na een rustig en uitgebreid ontbijt en het regelen van onze duikjes weer terug gegaan naar het hotel. Even zwemmen, gelunchd waar we gisteravond hebben gegeten en Jack weer op bed gegooid.

De vakantieman achterin de pick up

Toen hij er weer klaar voor was zijn we naar hét strand van Koh Tao gegaan, Sairee beach. Hier hebben we beachclub fizz opgezocht, omdat we hadden gelezen dat je hier uitstekend van de zonsondergang kan genieten, terwijl je op een zitzak aan je cocktail nipt.. Klinkt alsof we dat willen. Er was geen woord van gelogen. Ik denk dat wij wel 100 foto’s hebben gemaakt van de zon die onderging en het kleurige schouwspel wat dat met zich mee bracht. Zo verschrikkelijk mooi! Hierna was het dan echt zover, na 8 dagen waren we alle drie even klaar met het Thaise eten, dus besloten we een pizzeria op te zoeken. Gevonden, en het was heeeeerlijk! Goede afsluiter van de dag. Persoonlijk kon ik nu al niet wachten tot morgen.

Jack nipt niet..

En die morgen was er dan ook alweer heel snel. We zijn inderdaad weer naar Coconut Monkey gegaan voor het ontbijt, ook omdat ik daar aan het einde van de ochtend toch moest zijn. Nadat ik ben afgeleverd bij de duikschool zijn Nick en Jack weer naar het hotel gegaan. Ik heb mijn duikspullen verzameld en na een korte briefing konden we de boot op. Eerst op longtailboot en daar waar het diep genoeg was voor de grote boot stapten we over. Het was zo’n 20 minuten varen naar de eerste duikstek, genoeg tijd om alles klaar te maken. Eenmaal daar nog wat uitleg over de stek en over welke vissen we er tegen konden komen en toen met zijn 4en het water in gegaan. Heerlijk warm helder water. Dat is toch wel een stuk prettiger dan Vinkeveen zullen we maar zeggen. Het enige jammere was dat het echt een soort druk was onder water, zoveel duikers. Nou zag ik dit al een beetje aankomen aangezien wij niet de enige boot waren die daar voor anker ging en Koh Tao bekend staat als hét duikeiland van Thailand, maar het bleef jammer.. Kleinigheidje hou je toch. Na een prima duik van een uur weer terug de boot op en door naar de volgende stek. Uurtje boven met water, ananas en koekjes om op krachten te komen/blijven en weer naar beneden. Het is en blijft voor mij toch echt de meest ontspannende bezigheid die er bestaat, heerlijk! Op deze duik een schildpad tegen gekomen, dus dat maakt hem nog net wat leuker dan anders.
Nick en Jack hebben samen een kano gehuurd en zijn lekker door de baai gepeddeld waaraan het hotel ligt. Waar de kleine man eerst nog heel hard gilde dat hij graag wilde peddelen kwam hij daar binnen een minuut op terug en mocht papa het weer lekker doen. Hij is voorin gaan zitten, heeft zijn ogen uit gekeken en een live verslag gedaan van alles wat hij zag. Wat kan die jongen praten, niet te doen. Ook heeft hij Nick nog richting open zee gestuurd want daar waren golven en dan kon ie beter racen. Na het kanoën zijn ze nog even lekker het zwembad ingedoken, en heeft Jack na het eten weer een lekker tukkie gedaan. Zo fijn, thuis doet ie dat niet meer, maar hier lukt het toch zo goed als elke dag nog tot nu toe. Daarna kwamen we weer bij elkaar bij Coconut Monkey, zijn we na een biertje verhuisd naar Fizz en hebben daarna Mexicaans gegeten bij het restaurant ernaast.

De baai waaraan ons hotel ligt

De volgende dag was het de beurt aan Nick om te duiken, en aan mij om Jack bezig te houden. Voor Nick redelijk hetzelfde verhaal als bij mij, zelfde instructrice, maar hij was de enige die mee ging dus dat is altijd lekker. Jack en ik zijn gaan snorkelen bij het hotel, en zagen binnen enkele minuten 3 haaitjes voorbij zwemmen. Waar hij zich eerst nog af vroeg of ze niet zouden bijten, vond hij het daarna fantastisch en wilde achter ze aan blijven zwemmen. Ook wij zijn daarna weer lekker het zwembad ingedoken, hebben gegeten en zijn, allebei, lekker een tukkie gaan doen. Op vakantie mag dat gewoon toch? Daarna weer op naar Coconut Monkey om Nick op te halen. Dit keer zijn we voor een restaurantje even verderop gegaan, waar ze van alles hadden maar wij lekker voor de 3de avond op rij niet voor Thais zijn gegaan. Het feit dat ik er wel mee gelunchd heb maakt het in mijn ogen gewoon ok. Dit was een iets luxer restaurant, waar je wel 8 tot 10 euro voor een hoofdgerecht betaalde, niet te doen. Nu we er toch waren ook maar meteen voor het grand dessert gegaan en zo kwamen we voor het eerst deze vakantie in de buurt van 50 euro voor 1 keer uit eten. En dan heb je echt je best gedaan. Genieten hoor dit!