De wekker gaat om kwart voor 5, belachelijke tijden, en al helemaal tijdens je vakantie. Maar Thailand is een groot land en wil je daar het 1 en ander van zien zal je moeten reizen, ook om half 6 ’s ochtends. Door de shuttle van het hotel worden we bij de pier gebracht, en om 6 uur vertrekt de ferry naar Surat Thani. Jack kijkt de hele weg filmpjes dus die horen we niet, in tegenstelling tot het kind wat op de rij voor ons zit. Ik heb er nog even aan gedacht om deze op volle zee overboord te zetten, maar ik denk niet dat iedereen het hier mee eens zou zijn geweest (z’n ouders waren er ook namelijk). Na wat stops kwamen we rond 10 uur aan in Surat Thani, waar we verder gingen in een minivan. Het leek er nog even op dat er mensen achter moesten blijven door een te kort aan stoelen in de bus, maar toen de chauffeur zag dat het echt niet anders kon heeft ie toch maar z’n armsteun terug geklapt naar stoel. Gordels waren niet nodig want iedereen zat klem tussen bagage maar hey, we konden! Na ongeveer 5 minuten is Jack in slaap gevallen en 2 uur later hebben we hem wakker gemaakt omdat we er waren. Dat ging prima zo. Bij aankomst eerst ontbijten, waren we een heel klein beetje vergeten te verzorgen. Na het eten het zwembad in en toen eens goed om ons heen gekeken. Wat was het hier verschrikkelijk mooi.

Uitzicht vanuit het zwembad

Was het op Koh Tao vooral rond de zonsondergang het moment om je ogen uit te kijken, hier kon dat de hele dag. De bergen om ons heen zijn zo mooi! Het dorpje, wat Khao Sok village wordt genoemd maar eigenlijk Khlong Sok heet, bestaat uit 1 straat. Deze straat van 2 kilometer lang bestaat uit hotels, restaurants en winkeltjes die alles verkopen wat je misschien wel eens nodig zou kúnnen hebben als je het park in gaat, en nog wat meer. Als aan het einde van de middag iedereen terug komt van zijn tour in het park komt het overal tot leven en is het eigenlijk best wel gezellig. Wij raadplegen Tripadvisor maar weer eens en kiezen een restaurantje met Thais eten zo’n 200 meter bij ons vandaan. Prima geregeld weer. Nadat we heerlijk hebben gegeten leggen we Jack op bed en na een paar potjes Uno zoeken ook wij ons bed op, moe van vandaag, en weer met een vroege wekker voor morgen.

Ons hutje

Enigszins vroeg, maar niks vergeleken met gisteren natuurlijk. Om 7 uur gaat de wekker en 3 kwartier later zitten we aan het ontbijt. Om half 9 worden we opgehaald om naar het meer van Khao Sok te gaan voor onze dagtrip. Na nog wat mensen op te hebben gehaald begon de 3 kwartier durende rit. Ergens halverwege zijn we gestopt bij een straatje met winkels en eetkraampjes. Standaard stop voor iedereen want het stond hier vol met busjes als de onze. Na 10 minuten weer verder en al snel kwamen we aan bij de ‘pier’ waarvandaan alle bootjes die het meer op gingen vertrokken. Het was meteen al zo mooi, en met iedere meter die we verder het meer op voeren werd het nog beter. Een onwerkelijk berglandschap wat afstak tegen het blauwe water, de blauwe lucht en de paar witte wolken. Echt bizar!

De boot op

Na een uurtje varen maakten we een stop bij een fotopunt, wat naar mijn mening niet perse mooier was dan de rest, maar het zou kunnen dat het een punt was wat voor de Thai belangrijk is. Zou kunnen inderdaad, maar het Engels van onze gids was zodanig gebrekkig dat we van ongeveer 50% iets hebben kunnen maken. Een klein stukje verder zijn we gestopt bij een grot die zo’n 100 meter de berg in ging. Vleermuizen, spinnen en slangeneitjes spotten, en natuurlijk klimmen en klauteren. De gids heeft ons wat verder in de grot ook al onze lampen uit laten doen om ons te laten ervaren hoe donker het is, en hoe het jonge voetbalteam er niet al te lang geleden 2 weken bij heeft gezeten. Ik kan je zeggen, donker was het. Zelfs na een paar minuten kon je nog helemaal niets zien.

In de grot. Hij vond het niet zo spannend als dat het op de foto lijkt.

Na weer naar de uitgang geklommen te zijn gingen we op weg naar Frog Island. Hier konden we eerst even afkoelen en stond daarna een heerlijke lunch voor ons klaar. Tot onze grote verbazing was de nog totaal complete vis van de barbecue Jack zijn favoriet. Er waren 2 vissen voor 10 personen, en meneer heeft in zijn eentje een halve vis op geloof ik. Goed om te weten voor de rest van de vakantie. Na de lunch is de rest van de groep aan een hike van 1,5 uur begonnen rond het eiland. Omdat Jack niet echt een wandel fan is hebben wij besloten om een rondje eiland te doen in de kano. Bleek toch dat wij samen lekker kunnen peddelen joh. De gids gaf aan dat we een uur onderweg zouden zijn, maar met 20 minuten waren we rond. Dat schoot lekker op. Daarna hebben we nog een paar uur kunnen zwemmen en chillen, voordat de boot ons weer terugbracht naar het vasteland.

Op Frog Island

Ook op de terug weg weer onze ogen uit gekeken. Nick en ik dan, want Jack lag lekker te tukken met zijn oor zo ongeveer op de op volle toeren draaiende 6 cilinder diesel motor. Ongelooflijk waar hij allemaal kan slapen. Om 5 uur waren we weer terug bij onze hut. Nog even tijd om lekker te zwemmen voor het eten dus. Alle restaurants zijn hier zo op toeristen gericht dat ze altijd westerse gerechten op de kaart hebben. Wij konden dus lekker aan de curry en de pad thai, en Jack aan een pizza salami. Iedereen gelukkig. Wat een fantastische dag! ’s Avonds voor de 2de avond op rij compleet kapot gemaakt met Uno, dus ook ik heb maar snel gedaan alsof ik kapot was en het tijd was om naar bed te gaan.

Zo mooi hier!

De volgende dag hadden we niet echt iets gepland. We hebben nog getwijfeld om deze dag alvast naar Krabi te reizen (wat we puur als tussenstop hebben gepland, omdat de reis van Khao Sok naar Koh Lipe anders veeeeeel te lang zou zijn met Jack) maar uiteindelijk besloten dit niet te doen. Hier hadden we een meer dan prima hut met zwembad, en wat we daar hebben geboekt is echt een heel simpel guesthouse, kamer met bed en verder niks, omdat we er toch maar 1 korte nacht zouden verblijven. Nog een dagje in Khao Sok dus. Rustig wakker worden, rustig ontbijten, en daarna de jungle hier ingelopen. Wie weet wat we nog tegen zouden komen. Maar zoals al gezegd, Jack is niet echt een wandelaar dus die was er eigenlijk na 10 minuten wel al klaar mee. Om de paar 100 meter stond er een bord met informatie over de dieren, planten, watervallen, noem maar op. De deal werd dus tot het bord zelf lopen, en daarna tot het volgende bord bij Nick op z’n nek. Jack en ik vonden dit een goed plan, dus wat Nick er ook van vond hij had de stemming toch al verloren (geintje natuurlijk).

De échte jungle in

Na niet al te lange tijd zag ik de eerste aap in de boom zitten, en toen we iets dichterbij kwamen zagen we al snel dat ze overal om ons heen in de bomen zaten. Super cool omdat gewoon zelf tijdens je wandeling in de jungle tegen te komen. Zeker omdat we groepjes met gids tegen kwamen die nog geen aap hadden gezien. Een stukje verder kwamen we bij een stukje rivier waar je goed kon zwemmen. Dat wil zeggen, als je je voorbereid had op zwemmen, wat wij dus niet hadden gedaan. Wel even met onze voeten in de rivier gestaan en gekeken hoe een paar vissen een poging deden om ons van onze tenen te ontdoen. Snel tijd om weer verder te lopen dus. Ook een stuk verder kwamen we weer dezelfde soort apen tegen, nu ook inclusief 2 moeders met baby’s op hun buik, wat het toch weer net even leuker maakt.

Jack wilde graag door naar de watervallen lopen, maar aangezien hij nu al niet meer zelf wilde lopen, en wij wisten dat het op dit tempo nog 1,5 uur terug was, besloten om maar weer om te draaien. Op dat punt zagen we weer 3 apen, maar een andere soort dan de vorige die we hadden gezien. Verder niet heel veel gezien buiten wat hagedissen en heel veel vlinders om. Maar het ging ons toch voornamelijk om de apen. Op de wilde olifanten die in het park leven rekenden we al niet, die worden alleen veel dieper in het regenwoud gezien over het algemeen. Het waarschuwingsbord was dan toch wel weer grappig, we liepen tenslotte in hetzelfde park. Op de terug weg heeft Jack ongeveer niet meer zelf gelopen. Dit zorgde ervoor dat we een stuk sneller in het dorp terug waren, maar ook dat Nick om en nabij de 30 liter aan zweet was verloren. Het restaurant waar we na het ontbijt vandaan waren begonnen, was nu ook weer een prima stop voor een lunch en koude drankjes! De fruitsappen/ smoothies zijn in het hele land fantastisch. Simpelweg vers fruit met ijsklontjes, en dat in de keukenmachine. Een soort slush puppy maar met fruit, heerlijk! Na de lunch in het zwembad gesprongen en verder niet veel meer gedaan. We zijn alleen het terrein nog af gegaan om een paar biertjes te halen voor de avond en koekjes voor de vroege busreis van de volgende dag. Op naar onze tussenstop in Krabi, om de dag daarna verder te reizen naar Koh Lipe.